KUAT DRIVE YARDS :: A-9 VIGILANCE elfogó vadászgép
Az A-9-es rövid hatótávolságú birodalmi vadászgépet nem sokkal Thrawn admirális bukását követően; mintegy öt évvel az uralkodó endori csatában bekövetkezett halála után mutatták be. Az A-9-et a Kuat hajógyár mérnökei tervezték, ugyan az a csapat amely, annak idején a hírhedt csillagrombolókat is megálmodta. Nyílt titok volt, hogy a gyár az A-9-es szériával a Sienar Fleet System monopóliumát és a solarizációs meghajtású T.I.E. vadászok egyeduralmát akarta derékba törni. Ám már a hatalomátvétel kezdetén is komplikációk léptek fel. Az egyik projektvezető hajógyár alkalmazottai fellázadtak a béreket visszatartó vezetőik ellen és miután azok a követeléseiket nem teljesítették, az addig legyártott néhány példányt a Köztársasági erők kezére adták. Ezek a tesztpéldányok aztán a Mon Calamari elleni birodalmi offenzívában megsemmisültek.
Az A-9 tipikus birodalmi vadászgép - pajzsok és hyperdrive nélkül épült. A tervezők inkább a szerkezet kompakt egységének, a kis súly és a minél nagyobb cirkálósebesség elérésére törekedtek. A nehezen indult és kissé elhúzódó, két éven át tartó fejlesztőmunka aztán végül meghozta a gyümölcsét. Kezdetben úgy tűnt, hogy a Kuat Drive egy, az Új Köztársaság bázisai, anyahajói és a legújabb fejlesztésű vadászai ellen is bevethető, tökéletes gépet alkotott. Az A-9 gyorsabb, mint a TIE Interceptor. Végsebessége a Köztársaság A-szárnyú vadászgépeivel vetekszik. Ám nemhogy csak vetekszik, de egyes források szerint azt könnyedén maga mögé is utasítja.
A törzs felépítése egyszerű, pusztán funkcionális kialakítású. Az áramvonalas test nélkülöz minden sallangot, tulajdonképpen csak a pilótafülkét tartalmazza. Ebbe a kompakt irányító modulba építették be a Carbanti gyártmányú harmadik generációs harcászati navigációs szenzorokat, a fegyver és az azokat vezérlő valamennyi számítógép rendszert is. A Kuat nem követte a szolarizációs meghajtású vadászgép építés hagyományait. Maradtak a már jól bevált és sokkal gazdaságosabb hagyományos fedélzeti reaktornál. A KDS A-9x típusjelzésű hajtóműveket nem a törzsbe építették be, hanem azok a negatív nyilazású, V alakban döntött szárnyak törővégein kerültek rögzítésre. A hajtóműgondolákba a motorok mellett; a turbinák tengelyére szinkronizálva az energiaellátást biztosító, kisméretű UNYX 7-es generátorok is helyet kaptak. Így ezeket sem kellett a viszonylag kis méretű törzsbe zsúfolni. A lézerágyúk folyamatos energiaellátását, szintén saját generátorral biztosították. Az A-9-es energia ellátó rendszere un. kétkörös, biztonsági felépítésű. Lehetővé teszi, hogy a pilóta szükség esetén; ha a hajtóművek generátorai leállnak, az ágyúkét használja a motorok zökkenőmentes működésének biztosítására.
Az A-9 fegyverzete két darab, előreirányított, KDS Lb8-as lézer ágyúból áll. Csak ennyi? - kérdezhetnénk. Nem kevés ez? Ám a látszat csal. A két új fejlesztésű kristálysugaras, fáziserősítésű lézergenerátor hatásfoka klasszisokkal múlja felül az eddig használt bármely fegyvergenerátor erejét. Ez a többlet olyan tűzerőt biztosít az A-9-esnek, ami még az X-szárnyú vadász négy lézerágyúján is túltesz. És ez még nem minden. A fegyverek egy un. szervo vezérlő rendszert alkalmaznak, ami lehetővé teszi az ágyúk fel és lefelé 90 fokban történő mozgatását, ezáltal földi célpontok támadására is alkalmassá téve a vadászgépet. A tervezők ígérete szerint a jövőben majd, a szárnyak felületére integrált pilonokra további fegyverzet is rögzíthető lesz, ezáltal tovább növelve a Vigilance tűzerejét.
Ám amíg a KDS mérnökei egy hatékony, a T.I.E. sorozatot fölényesen túlszárnyaló harci gép ígéretével kecsegtették a Birodalmai Flottát, addig az éles bevetéseken szerzett tapasztalatok kiábrándítóak voltak. Az A-9 alul teljesített. Bár valóban gyorsabb az Interceptornál, azonban manőverezhetőségben és kihasználható tűzerejében is elmarad attól. Ennek ellenére a Birodalom, bár csak korlátozott feladatkörben alkalmazva, de mégis rendszerbe állította a vadászgépet. (A Flotta vezérkaránál lobbizó KDS ügynökök jó munkát végeztek) A Köztársaság technikusai szintén tesztelték a zsákmányolt új vadászgépet, ám megdöbbentek a nem várt rossz eredmények láttán. Ők a gyártást és a rendszerbe állítást elvetették, viszont a tervezés egyes elemeit a jövőbeli vadászgépek létrehozásánál minden bizonnyal hasznosítani fogják. |